Digitálne referenčné služby sa charakterizujú ako služby typu otázka-a-odpoveď realizované prostredníctvom internetu, ktoré spájajú používateľov s informačnými pracovníkmi a poznatkami. Digitálne referenčné služby využívajú internet pre spojenie ľudí s tými, ktorí dokážu odpovedať na otázky a sú schopní poskytnúť pomoc, či radu pri osvojovaní si poznatkov. Často sa nazývajú i virtuálne, elektronické alebo online referenčné služby.
Spýtajte sa knižnice |
Cieľom služby Spýtajte sa knižnice je poskytnúť používateľom možnosť kedykoľvek zaslať na jedno centrálne miesto v knižnici svoju otázku. Táto otázka by mala byť vybavená na základe presne stanovených pravidiel a podmienok. Na výber sú tri spôsoby komunikácie a to konkrétne elektronickou poštou, telefonicky cez internet (Skype) a online chat s knihovníkom (ICQ).
|
QuestionPoint |
QuestionPoint je referenčná služba, ktorú knižnica poskytuje ako nástroj pre komunikáciu s používateľmi rôznymi spôsobmi, napr. pomocou e-mailu alebo chatu. Táto unikátna virtuálna referenčná služba je podporovaná globálnou sieťou spolupracujúcich knižníc po celom svete. Je aj zdrojom jedinečných centralizovaných zdrojov poznatkov postavený na spolupráci členských knižníc. |
AskNow |
AskNow je on-line referenčná služba, ktorá je obsadená akademickými knihovníkmi v USA 24/7. Kombinuje rýchlosť a pohodlie internetu s informáciami, ktoré Vám poskytne knihovník prostredníctvom on-line chatu počas dňa alebo noci. |
|
|
Zdroj: Manažment informačných zdrojov a knižnično-informačných služieb