Oficiálna web stránka InfoLib
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Ak ste neboli v Goetheho inštitúte

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na  Funkčné odkazy; Pätičku stránky.


Ak ste neboli v Goetheho inštitúte

25.10.2004
Ako vidí Prof. Wolfgang Ratzek z Hochschule der Medien v Stuttgarte knihovnícku profesiu?

Goethe-Institut v Bratislave v spolupráci so Spolkom slovenských knihovníkov usporiadal vo štvrtok 21. októbra 2004 prednášku spojenú s diskusiou na aktuálnu tému

Knižnica ako komunitné a multikultúrne centrum.

Prednášal Prof.Wolfgang Ratzek  z Hochschule der Medien zo Stuttgartu, simultánne prekladal Ing. Alojz Androvič, PhD.  


Keďže momentálne nie je k dispozícii plný text tohto vystúpenia, ponúkame pre tých, ktorí nemali možnosť zúčastniť sa seminára výber niekoľkých zaujímavých myšlienok Prof.Wolfgang Ratzeka, ktorý hneď v úvode svojej prednášky zaujímavo sformuloval typické črty knižničného profesionála:

  • nenosí masku informatika (IT profesionál je dôležitý pre informačný kanál, knihovník je zodpovedný za obsah - knihovníci sú v srdci informačnej spoločnosti),
  • je orientovaný na OBSAH,
  • pozná rozdiel medzi údajmi - informáciami - poznatkami,
  • poskytuje informačné služby šité na mieru,
  • mal by sa aktívne zapájať do rozhodovacích procesov.

Knihovníci a knihovníčky sú podľa Prof. Ratzeka:

  • ľudia poskytujúci služby a partneri,
  • navigační špecialisti,
  • sú proaktívni - nielen pasívne prijímajú, ale dávajú impulzy na zmeny,
  • knižnice by mohli byť "mediálnym laboratóriom" na vývoj v danej oblasti,
  • dávajú tvár svetu informácií 

Okrem uvedeného sa prítomní oboznámili s viacerými originálnymi príkladmi služieb, ktoré prispievajú k zviditeľňovaniu knižníc a k zmene názorov na ich postavenie v spoločnosti.

V diskusii Prof. Ratzek na požiadanie definoval termín "marketing v knižniciach", ktorý má podľa neho 4 základné politické aspekty:

  1. Politika zameraná na produkt (čo ponúkame?, vieme, čo robíme?)
  2. Cenová politika
  3. Distribučná politika (ako dostaneme službu k používateľovi)
  4. Komunikačná politika
    4.1 Reklama
    4.2 Práca s verejnosťou
    4.3 Podpora predaja (orientačný systém v knižnici...)
    4.4 Osobný predaj (knihovník je vizitkou knižnice)
    4.5 Výstavy a podujatia

Plný text tejto prednášky bude zakrátko zverejnený na internetovej stránke Goetheho inštitútu, na čo upozorníme aj prostredníctvom portálu InfoLib.

Záverečné poďakovanie patrí PhDr. Sylvii Kováčovej, vedúcej informačného strediska a knižnice Goetheho inštitútu v Bratislave, ktorá toto stretnutie plné inšpirácií a zaujímavých informácií zorganizovala a nám - účastníkom umožnila spojiť príjemné s užitočným.  Ďakujeme. 

                                                                             Daniela Birová, Centrum VTI SR

 


Hlavné menu

Informácie pre

Trendy v oblastiach

Prečítajte si

Anketa

Info mailom

Napíšte Vašu e-mailovú adresu a budete dostávať pravidelné správy z InfoLib.


Funkčné odkazy


Naši partneri